VAN NETTEN'S CORONA JOURNAAL - BIG BROTHER OF NIEUWE BOEREN?

 BLIJF THUIS - Onze opdracht van de overheid. Ze hebben het er niet bij vermeld, maar KIJK TV (of Netflix) is bijna de subtitel. Wat is er dan beter om te kijken naar andere mensen die 'opgehokt' zitten en geen kant op kunnen? Er zijn twee mogelijkheden. 

Ik ging in eerste instantie voor Big Brother op RTL 5, de eerste edities heb ik bekeken, daarna ook Utopia en nu de allernieuwste versie van BB. Waarom? Het is fascinerend hoe het individu zich staande houd in een gedwongen groepsproces, iets wat juist in deze tijd veel mensen zullen herkennen. Wat blijft er staan van iemands zorgvuldig opgebouwde eigen beeld in een onbekende groep of onbekende situatie? Hoe gaat je hoofd tekeer als je als mens in een onbekende setting terecht komt? 

BIG BROTHER


Ik vind het mateloos interessant om een dergelijk project te bekijken, me af te vragen hoe ik me zou gedragen maar in dit geval kan ik dat vanaf mijn bank bekijken (wel zo veilig). Big Brother is dit jaar heftiger dan ooit, de mensen daar zitten niet alleen opgesloten maar zijn onderhavig aan een vrij extreme manier  van MindPlay. Het gaat mij eigenlijk een paar stapjes te ver, en als ik een Jill bekijk (jonge meid die afgelopen week met een heftige vorm van hyperventilatie naar het ziekenhuis moest) is dat voor mij ook wel bewezen. Mensen worden gebroken ter meerdere glorie van ons vermaak. Maar ik doe net zo hard mee, ik stem bijvoorbeeld op wie er moet blijven, moet gaan of wie wij als kijkers beter willen leren kennen. 

Er zijn soortgelijke onderzoeken gedaan waarbij proefpersonen stroom mochten zetten op andere personen en daaruit bleek dat wij als mens best pervers zijn en erger; volgzaam. In opdracht (en zelfs zonder) gaan we heel ver in het martelen van anderen. 

Het is in ieder geval een programma wat je op zijn minst één keer gezien moet hebben, tenminste om te kunnen oordelen (ook over dit stukje van mij). 

NIEUWE BOEREN

Per ongeluk kwam ik vandaag terecht in een herhaling van het KRO/NCRV programma Nieuwe Boeren. Blanco, ik had geen idee van de opzet en bovendien, ik had de titel wel eens voorbij zien komen, maar als plattelander trok het me niet. Blijkt dat gewoon een soortgelijk programma (verwacht je niet bij de KRO of NCRV) maar dan met een ploegje mensen die boer willen zijn of worden. Samen moeten ze zorgen voor de dieren, staan ze voor uitdagingen als het bouwen van hekwerken, maken van kaas, melken (uit ervaring dat is lastiger dan het lijkt) maar ook in dit programma krijgt één van de deelnemers af en toe de 'macht', zijn er onderlinge wedstrijdjes en groepsopdrachten. Een afval race net als bij Big Brother. 

Het fijne van Nieuwe Boeren is alleen dat de deelnemers meer ruimte hebben, niet als ratten in het laboratorium zoals BB, maar ze laten koeien uit, mogen ganzen hoeden, schaapscheren en in de volgende aflevering moeten ze klompen maken.  Actief bezig in plaats van BB waar de deelnemers echt zijn opgehokt in een wel is waar mooi, maar beperkt pand. Waarbij ik bij Big Brother niet verbaasd zou staan als iemand volledig door gaat draaien zie ik dat bij Nieuwe Boeren niet snel gebeuren. Als je kan knuffelen met een koe kom je tot rust... 

EXPERIMENT

Beide programma's experimenteren met echte mensen zoals jij en ik. In de Corona discussie hoor ik vaak dat velen voelen, denken of vinden dat onze overheid dat ook doet met ons. Zover wil ik niet gaan, ik denk dat de meeste adviseurs of beslissers echt hun best doen. Aan de andere kant denk ik ook dat zij veel verder gaan dan de programmamakers die Big Brother of Nieuwe Boeren hebben bedacht. Eerst de kinderen weer naar school en dan zien we wel wat er gebeurt. Sturen op de belasting van de zorg (die uitgeput is) en niet op het voorkomen van overbelasting. Alles inzetten op Schiphol en het paradepaardje KLM terwijl juist daar het grootste gevaar voor ons allen binnenkomt. 

Zijn wij Nieuwe Boeren? Deelnemers aan Big Brother? Nee. Hebben wij gekozen voor deze  bizarre wereld en het zogenaamde NIEUWE NORMAAL? Nee. Moeten wij vertrouwen op de programmamaker (RUTTE ? DE JONGE) NEE. We moeten hopen dat ze het goede doen, dat ze de camera of microfoon uitzetten, maar wij mogen en moeten kritisch blijven. Anders zitten wij in een veel grotere REAL LIFE serie.. THE TRUMAN SHOW versie 2020/2021 ...  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Netten's Journaal JAAROVERZICHT

VAN NETTEN'S JOURNAAL - Verdorie Karel

VAN NETTEN'S JOURNAAL - VERDWAASD EN VERBIJSTERD IN HOOGEVEEN.