DE GOTSPE VAN ISRAËL

Pro Palestina maar geen antisemiet!

Ik vraag het mij mijn hele leven al af, waar komt die opmerkelijke liefde voor Israël vandaan? En waarom wordt er zo fel (en soms agressief ) gereageerd als ik deze staat bekritiseer? Waarom worden mensen woest als ik Israël verwijt dat zij een agressor en bezetter is? 

De vraag is weer actueel want er is een "conflict" gaande op Israëlisch / Palestijns grondgebied. Laat ik duidelijk zijn; ik noem het een OORLOG waarbij ik HAMAS als verzetsstrijders kenmerk en Israël als bezetter. Anderen zullen het hebben over een terreurgroep en respectievelijk slachtoffer. 

Onverklaarbaar

Het is in mijn ogen onverklaarbaar dat weldenkende mensen Israël welhaast onvoorwaardelijk steunen (Ik heb het bewust niet over JODEN) en stuurde eerder vandaag een tweet daarover de wereld in. Dit naar aanleiding van een tweet van Mark Rutte.

Natuurlijk deel ik de zorgen van de Minister President, echter niet zo eenzijdig als hij ze heeft. Israël schiet namelijk nog veel meer bommen en granaten op Palestijns gebied af, waarbij evenzoveel schade en doden vallen als andersom. Daarnaast heeft Israël een raketschild (grotendeels betaald door het Westen en met name door de Verenigde Staten) heeft Israël een leger waar menig land (ook Nederland) jaloers op kan zijn. Een groot en schril contrast met de Palestijnen.

De Palestijnen (afstammelingen van de Filistijnen) zijn de oorspronkelijke bewoners van het gebied, dat waren ze ten tijde van Mozes en ook in 1948 toen de Joden een eigen gebied kregen als een soort zoenoffer voor het geleden leed hen aangedaan in de oorlog.

De NPO geeft in de ontstaansgeschiedenis aan dat gelijk na de oprichting er verzet was. Ik kan me dat wel voorstellen, tenslotte stonden wij ook niet te juichen toen exact 81 jaar geleden de Duitsers Rotterdam bombardeerden en wij bezet werden. 

Vergelijking

Door de vergelijking met de tweede wereldoorlog met de hedendaagse oorlog in Israël/ Palestina kreeg ik op de eerder genoemde tweet felle reacties. Laat ik derhalve mijzelf nuanceren: 

Ik ben niet tégen Israël of de Joden, ik kan er zelfs mee leven dat zij een stuk land hebben gekregen ook al ging dat uiteraard wel ten koste van anderen.

Ik heb echter WEL bezwaar tegen het gedrag dat Israël vertoont tegen de Palestijnen. En waar de wereld woedend wordt over Rusland die de Krim annexeert, laaiend is als Trump een muur bouwt langs de grens met Mexico worden dezelfde daden van Israël klakkeloos geaccepteerd. 

Worden wij (terecht) aangesproken op de wandaden in ons koloniaal verleden, kolonialiseert Israël (zonder enig protest uit het buitenland) Palestijnse gebieden. 
En dat gaat bepaald niet zachtzinnig, bulldozer over het huis van de Palestijn en nieuw huis voor de kolonialist. Het is gewoon diefstal. 

Je kan het met me eens zijn of niet (en sommigen beweren dat ik het niet goed begrijp of zie) maar als je de feiten bekijkt (zie kaartje) kan je moeilijk ontkennen dat er land geroofd wordt. 

En daar zit hem wat mij betreft de crux; de JODEN kregen Israël min of meer cadeau maar in tegenstelling tot de verwachting was men daar niet tevreden mee en eist men steeds meer op. 


Gotspe 

Vandaar dat ik het een ongekende gotspe (brutaliteit) vind van Israël (en de ondersteunende landen) om zichzelf nu in de slachtoffer rol te wentelen. Zijn de Joden ongekende misdaden aangedaan? JA!! Doet Israël nu exact hetzelfde? JA
* Let op de nuance in mijn woordkeus Joden/Israël .

Komt deze, steeds weer oplaaiende oorlog ooit ten einde? NEE, niet als Israël zich niet gaat houden aan het basisprincipe van vrede: BLIJF MET JE POTEN VAN ANDERSMANS GRONDGEBIED AF. 

Tot slot:

* Mijn hart gaat uit naar alle (JODEN OF MOSLIM) slachtoffers die vallen, de burgers, de gewone mensen die al sinds '48 lijden onder de situatie. 
* Het is geenzins mijn bedoeling mensen voor het hoofd te stoten maar ik blijf wel achter de vergelijking met de tweede wereldoorlog staan. Het gebeurt maar al te vaak dat slachtoffer de dader wordt van precies dezelfde wandaden/misdrijven. 
* Voel je vrij om te reageren, ik ga het debat graag aan vermits er onderling respect is voor elkaar. 

UPDATE :
Gisteren is deze blog gericht aangevallen door hackers en is tijdelijk daarom niet leesbaar geweest. Dat een journalist direct, online word aangevallen door hackers is betreurenswaardig. 

Er wordt een onderzoek gedaan naar de dader('s) waarna er mogelijk aangifte volgt. 

Ik heb de vrijheid van meningsuiting hoog in mijn vaandel, ik heb mijn opinie en respecteer die van een ander. Debatteren zal ik nooit uit de weg gaan, maar deze laffe aanval op mij en mijn Blog sterken mij alleen maar meer om het vrije woord te verdedigen. Ik zal mij de mond niet laten snoeren, niet over Covid, Groningen, de toeslagenaffaire of Israël. Never nooit niet. 


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Netten's Journaal JAAROVERZICHT

VAN NETTEN'S JOURNAAL - VERDWAASD EN VERBIJSTERD IN HOOGEVEEN.

VAN NETTEN'S JOURNAAL - Verdorie Karel