DE WAAN (ZIN) VAN DE DAG... EN HET IS WAANZINNIG!

BONNETJES, CORONAFESTIVAL EN SCHIETPARTIJEN  

Ik had vandaag keuzestress, want voor het Journaal was de keuze weer  reuze! Had ik gisteravond bedacht  dat het vandaag ging over het Eurovision  Songfestival en hoe geweldig de presentatoren, de regie en productie, en met name Davina Michelle waren?  I-n tegenstelling  overigens tot vele inzendingen, maar dat  terzijde.  


Één blik op de  kranten en de geplande vrolijkheid verdween als water  voor de zon.  Het begon al met het plaatje van het uitzinnige publiek bij het Songfestival. De chef van het Festival (Sietse Bakker) zei gisteren bij Op1 : "Het publiek draagt maskers". Ik weet niet hoe het u vergaat maar ik zie geen maskers. Het viel me gisteren al op dat afstand ook niet echt een rol speelde en dat schreeuwen, zingen en juichen (wat niet in kerk of voetbalstadion mag) geen probleem was. Het zorgde voor een mooi sfeertje, maar omdat het publiek zich na het feest niet hoeft te testen zullen we nooit weten hoeveel er besmet zullen zijn. 

TREIN

De NS kwam ook met goed nieuws, omdat iedereen weer met de trein mag vanaf vandaag is de halve poging om anderhalve meter afstand te houden afgeschaft. Iedereen mag dus met een mondkapje van Sywert weer naast elkaar gaan zitten; "We zien dat dit voor velen nog wel even wennen is" aldus een woordvoerder. 

We mogen dus weer met de trein, bijvoorbeeld om een terrasje te pakken in Groningen, Amsterdam of Utrecht (etc). Ik weet niet hoe het straatbeeld bij u is? Maar hier in Drenthe zie ik overal terrassen met overkappingen, parasols, en windschermen om de tafeltjes en stoeltjes. Ik ben geen expert (nou ja, na een jaar voelt het wel zo) maar ik durf echt wel de conclusie te trekken dat de ventilatie in kroeg of restaurant beter geregeld is. 

DE TREIN DE VERSOEPELINGEN dendert ondertussen onverminderd door, tijdens het Casthuys overleg wil men ook de anderhalve meter binnen de slecht geventileerde scholen overboord gooien. Terwijl juist de besmettingen in jongere leeftijdscategorieën toeneemt. De les in de sportschool kon nog wel eens veiliger zijn dan die op school. Dat het Kabinet en met name VWS geen enkele les geleerd heeft is in elk geval onderhand wel duidelijk. 

Schieten

We schieten het doel zo voorbij, in plaats van een fijne, CORONAVRIJE, zomer bestaat er nu een redelijke tot grote kans dat de versoepelingsdrang het tegenovergestelde bewerkstelligt. 

Over SCHIETEN gesproken: Vandaag in Broek op Waterland, van de week het liefje van een crimineel en vorige week een peuter... Ik heb de indruk dat crimineel geweld hand over hand toeneemt en ook met zwaardere wapens. Was er geen Songfestival of Corona zou dit meer aandacht krijgen. Het MOET meer aandacht krijgen. Een wandelingetje op straat kan zomaar het einde zijn. Weer een taak voor het nieuwe kabinet want de resultaten van Ferd Grapperhaus op dit vlak zijn niet al te best. 

Bonnetjes

Het mag allemaal wat kosten en zeker als het gaat om Corona, Het ministerie van VWS heeft miljarden uitgegeven; dat op zichzelf is begrijpelijk en goed zelfs. Maar dat men dan niet een boekhouding bijhoudt? Ik bedoel, betalen ze in bitcoin of contant of zo? Natuurlijk hebben ze meer bankrekeningen dan ik, maar met een beetje onderzoek kun je toch gewoon zien wie je betaald hebt en waarvoor? Kun je daarna op zoek naar de bijbehorende dienst/producten.

Maar het gaat ook mis bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, daar wordt zoveel tijd besteed aan vergaderen over de theezakjes/smaken en tafels dat het eerste begroot wordt op 75.000 Euro (en nog geen kopje gezet) en tweede op 10.000 Euro voor één statafel. 

Ondertussen heeft het Ministerie van Defensie geen zicht op het onderhoud van eigen vastgoed, ook hier worden onnodig vele miljoenen over de schutting gegooid. Ze mogen mij wel eens vertellen waar precies, ik ruim het graag op. 

Het zou niet zo wrang zijn als er geen toeslagenaffaire, vergoedingen Groningse aardbevingsschade, bonus voor zorgpersoneel etc. tegenover stond. Of wat dat betreft het kleineren en uitknijpen van mensen met een uitkering. Zij moeten wel degelijk hun boekhouding op orde hebben, verjaardagsgiften (cash), boodschappen die je gekregen hebt van je moeder, als de gemeente het al toestaat ook de opbrengst van verkochte spulletjes op Marktplaats. Elke eurocent moet je verklaren kunnen en wee je gebeente dat de gemeente boos wordt? Dan wordt het bedrag op je uitkering ingehouden of erger krijg je een strafkorting. Het laatste betekent voor velen de weg naar de financiële afgrond. 

Wat dat betreft kan ik de overheid wel schieten, levert het songfestival echt veel minder stress op en hoop ik van harte dat de bestuurlijke vernieuwing in gaat houden dat AL HET BOVENGENOEMDE snel tot het verleden behoort. 

Eet smakelijk en prettige avond (en vergeet niet te delen). 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Netten's Journaal JAAROVERZICHT

VAN NETTEN'S JOURNAAL - Verdorie Karel

VAN NETTEN'S JOURNAAL - VERDWAASD EN VERBIJSTERD IN HOOGEVEEN.