VAN NETTEN EN HET MYSTERIE VAN DE VERDWENEN VOLGERS

De bermudadriehoek van TWITTER

In de BERMUDADRIEHOEK van TWITTER gebeuren vreemde dingen, velen zullen dit herkennen en anderen komen er NU achter. Want één ding is zeker beste TWEEPS, we hebben er allemaal mee te maken alleen valt het ons niet direct op! 

Het GLAZEN PLAFOND bijvoorbeeld, SHADOW BANS of LOST FOLLOWERS..  Velen worden (zonder dat ze het beseffen) net als ik geconfronteerd met deze praktijken. Maar het gebeurt onzichtbaar, valt niet op. Wie kijkt bijvoorbeeld dagelijks naar zijn of haar aantal volgers? Ik deed dat in het verleden niet (je vindt mijn tweets leuk of niet en volgt me of volgt me niet!) maar ook vandaag de dag kijk ik niet vaak en dat zou misschien wel slim zijn. 

Glazen Plafond

Drie jaar na de introductie werd ik een 'Tweep', ging ik actief Tweeten. In 2006 begon Twitter en rond 2009 begon het in Nederland voet aan wal te krijgen en begon ik met mijn account. In die tijd gebeurde er niet veel en was het zeker geen algemeen bekend of gebruikt medium (dat kwam later). Toch gebruikte ik het regelmatig al zat er geen groei in het aantal volgers, dat ging uiterst langzaam en stokte (onverklaarbaar) bij bepaalde aantallen. Ik noem dat het glazen plafond: Iedereen weet dat je in een bubbel komt, gelijkgestemden retweeten en andere gelijkgestemden gaan volgen.. groei. Maar rond de 250, 500 en 750 (en dat in al die jaren) stopte de groei, ik was er niet mee bezig tot ik echt hard en enthousiast Twitter ging gebruiken; in eerste instantie over Groningen, Trump, en het laatste jaar ook de Toeslagenaffaire maar zoals de meesten weten vooral over Zero Covid , het RedTeam, ContainmentNu etc. Groepen met grote aantallen volgers maar ik scheen maar niet boven de 800 te komen? Ik schreef erover en BENG.. in twee weken was ik dik over de duizend... En nu zit ik weer vast tussen de 1300 en 1400... 2 erbij, 3 eraf en 4 erbij etc... het schiet niet op. 

Paranoia? 

Dat zou je bijna denken, ik begon het zelf te denken maar ik kon geen (en kan dat nog niet echt) reden vinden waarom Twitter zijn eigen gebruikers begrenst. Tenslotte heeft TWITTER er helemaal niets aan en is gebaat bij een groeiende groep tevreden gebruikers. Toch gaf het me een ongemakkelijk gevoel. Zeker toen ik af en toe een retweet voorbij zag komen waarbij ik toch echt de oorspronkelijke schrijver volgde en al tijden niet meer had gezien? Ik ging eens kijken waarom ik hen niet meer tegenkwam en klikte op het account. Dan bleek ineens dat  IK hen niet meer volgde. Je denkt dan.. in aangeschoten bui of bij verkeerde tweet mogelijk zelf ontvolgd? 

Het ontvolgingsmysterie

Het overkwam me vaker en vaker, niet alleen dat ik mensen of organisaties niet meer volgde,  maar ook dat er Tweeps waren die aangaven verbaasd te zijn dat ze op miraculeuze wijze mij niet meer volgden.. Vragen, opmerkingen, tags naar TWITTER of TWITTER SUPPORT leverden geen reactie op en meestal vergeet ik (jij vermoedelijk ook) het dan weer voor een tijdje. Tot er meerdere mensen reageerden op een Tweet van mij die ik hierover gisteren schreef.  In één dag maar liefst vier mensen die mij zonder eigen actie en medeweten niet meer volgden... En ik ontdekte zowaar zelf ook een paar? 

Ik vraag me dan af of dit een bug (een foutje) is in het algoritme? Of doet Twitter dit bewust? Het is, gecombineerd met het glazen plafond wel de manier om het aantal volgers van een persoon, organisatie of in mijn geval opiniemaker/journalist te beperken. En omdat het op de achtergrond gebeurt ergens diep in de alwetende servers van Twitter ook niet te bewijzen. Niet door mij in elk geval. 
*Andersom (op onbekende wijze extra volgers krijgen heb ik nog geen aanwijzingen voor) 

De schaduwban (shadowban) 

Voor zover ik weet is dat me nog niet overkomen, maar ook dat merk je zelf niet zonder er een programma als shadowban te gebruiken. 

Een shadowban (je wordt officieel niet in de ban gedaan, maar komt niet meer voor in zoekresultaten, wordt als het ware uit de spotlight in de coulissen /schaduw gezet) en dat kun je dus alleen door eigen actie ontdekken. 

De accounthouder (jij of ik) weten dat niet en de volgers ook niet. Ondertussen ben je echter wel onzichtbaar. 

Mogelijke redenen van Twitter

Eigenlijk weet niemand (behalve TWITTER) waarom dit gebeurt, is het om het dataverkeer iets te beperken? Is het om een duister politiek plan van de Twittereigenaren? Misschien dat Daniël Verlaan van RTL Nieuws (de cyberexpert van Nederland) hier iets over zeggen? Of mij corrigeren/ aanvullen? Gebeurt het (indien het gebeurt) ook op andere platforms?

Persoonlijk 

Persoonlijk maakt het mij niet veel uit, ik verdien niets met Twitter en volgen of niet volgen? Doe wat goed voelt, dat is ook waarom ik mensen wel of niet volg. De één om de dierenfimpjes, de ander om hun mening, politici om standpunten en een secret pleasure zijn de Frysken... zeker als ze in het FRIES tweeten.. 

Dat ik echter, zonder mijn weten contacten verlies of anderen onbewust mij niet meer volgen? DAT MAAKT ME WOEDEND. Het lullige is wel dat als contacten van mij verdwenen zijn in de BERMUDADRIEHOEK VAN TWITTER? Dan weet  ik het niet. 

Als WHATS APP zo met mijn contacten (of die van anderen) zou omgaan is het einde verhaal, van mij als gebruiker maar uiteindelijk ook van de app. 

DELEN, en zeker in dit geval? DELEN STEL IK OP PRIJS... En eh.. wil je me volgen? Je bent van harte welkom en ik volg meestal terug (maar kijk altijd wel even wat jij te melden hebt. )



 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Netten's Journaal JAAROVERZICHT

VAN NETTEN'S JOURNAAL - Verdorie Karel

VAN NETTEN'S JOURNAAL - VERDWAASD EN VERBIJSTERD IN HOOGEVEEN.