YU NO MAN BROKO MI - LEAVER DEA AS SLAEF // BRIEF AAN JEANGU

Klap in het gezicht hoor Jeangu!

Beste Jeangu,

Ik bekeek vanavond het AvroTros programma 'Dit is Jeangu'. Dat ging over jou en ik was ook oprecht nieuwsgierig naar wie jij bent omdat je tenslotte Nederland vertegenwoordigd op het Songfestival. Dat is een grote eer en verantwoordelijkheid. Ik had je liedje al wel voorbij horen komen, maar had er niet zo bij stil gestaan. Ik werd er vrolijk van. 


YU NO MAN BROKO MI - LEAVER DEA AS SLAEF

Ik werd wat minder vrolijk toen je voor de NACHTWACHT (van ons nationale icoon Rembrandt) stond en trots zei dat jij juist daar blij van werd. In het nationaal museum claimen: Yu No Man Broko Mi (Je kunt me niet breken). Het kwam een over als een soort, ik zeg het bot, FUCK YOU. Juist daar stond jij te shinen (glinsteren) van een raar soort overwinning? Op wie? Het land wat je je opleiding gaf? 

Ik werd nog minder positief toen ik de vertaling las. Als Fries ken ik de geschiedenis van (ons) Friezen .. Liever DOOD DAN SLAAF en dat was in 1345 (ver voor dat de ENGELSEN in 1650 Suriname bezetten) . 

Jouw bijdrage (zoals ik het nu zie) is een regelrechte aanval op mijn land, een trap in het gezicht van mij. De geboorte van een nieuwe wereld? Jeangu? Echt? Terwijl Suriname zoveel te bieden heeft?????? 

Geschiedenis

Ken jij de vaderlandse geschiedenis? De Nederlandse dan? Zo lang maak jij er nog geen deel van uit? Dat is geen aanval (en je bent echt welkom! )  En ik wilde nog schrijven 'Een aanwinst' maar dat kan dan weer verkeerd overkomen, het ligt er maar aan hoe je het leest. Maar jij bent 27 en aangezien jouw land Suriname al sinds 1954 geen kolonie, en sinds 1975 zelfstandig (totaal onafhankelijk) is vraag ik me af wie jij bedoeld met 'Je hebt me niet gebroken'. Bouterse?

* Uitleg: Yu No Man Broko Mi: Oud Surinaams liedje, je kan me niet breken. Een halve cent kan je niet breken. Vergelijkbaar met: Wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje 

Universa Neerlandica  

Jeangu, wij zitten best ingewikkeld in elkaar. Op een klein stukje grond met 17 miljoen inwoners, en Suriname heeft veel grond en weinig bewoners.


Jij kwam hier niet voor niets voor je opleiding en om (zoals je zelf zei) je leven op te bouwen toch? Ik heb daar echt geen problemen mee, had ze niet in elk geval. 

Maar ik (en als FRIES) meen ik het serieus, Leaver dea as Slaef! En daarom (en alleen daarom) voel ik me aangevallen. Niet omdat de Friezen of Surinamers een wedstrijdje doen wie het meest onderdrukt waren? Maar wel omdat dat jij voor het, en in het hart van de Nederlandsche Geschiedenis meent te mogen presteren een clipje op te nemen. 

Ik heb er niets over te zeggen, maar ik weet dat ik moeilijker word toegelaten tot Suriname (of hedendaagse landsdelen). 

Spuug de leeuw niet in de bek...

Want, zoals wij Friezen dan denken.. dan ben je het niet waard om hier te zijn. En Jeangu .. ik denk wel dat je hier mag zijn. Maar ik spiegel je liedje naar jou. De omgekeerde vrolijkheid... 

Je gaat ons niet breken.. niet breken tenzij je met ons praat. Zo is namelijk Nederland ontstaan.. door praten.. En alleen door praten, eerlijk praten .

Je bent vast druk de komende dagen/weken, maar daarna hoop ik echt op een gesprek...

Hoe dan ook, succes zaterdag... Al zal je vast begrijpen dat ik Mata Hari een puntje meer geef? Dat is verre familie namelijk ! Mijn persoonlijke geschiedenis. 

Succes

Alexander




Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Netten's Journaal JAAROVERZICHT

VAN NETTEN'S JOURNAAL - Verdorie Karel

VAN NETTEN'S JOURNAAL - VERDWAASD EN VERBIJSTERD IN HOOGEVEEN.