Het volk heeft gesproken; Deemoedig kniel ik en zal me laten kastijden

 Weemoedig verlang ik naar de tijd van Den Uyl, stoer feliciteer ik de winnaars en buig (eventjes).

Koekange  - Bij deze wil ik de winnaars van de verkiezingen 2021 feliciteren. Eigenlijk wil ik het niet, maar een goede verliezer doet dat. Dus VVD, Forum van Democratie, D66 gefeliciteerd, maar ik moet daarbij eerlijk vermelden dat het zeker niet van harte is. 

Links Nederland heeft een ongekende dreun gekregen terwijl zij juist nu de mogelijkheden had moeten nemen. De politieke marketingmachine staat ook hen ter beschikking, maar de VVD is daar dus een mark(t)-leider in.


Teleurstelling

Wat ben ik teleurgesteld in links Nederland. Waarom niet samenwerken, waarom lieten jullie de grote onderwerpen lopen? Ik schreef/schrijf er al jaren over, maar blijkbaar dringt het niet door (lees bijvoorbeeld mijn artikel over Masochisme en Egoïsme ). De onderwerpen en mogelijkheden om het vorige kabinet volledig (tot op de grond) af te branden lagen vrij voor handen. Van Coronabeleid, toeslagenaffaire, aardbevingsslachtoffers in Groningen, toegenomen armoede en dakloosheid... inkoppertjes om het maar in voetbaltermen te verwoorden. 

Wat deden de linkse partijen echter? Jesse Klaver koos voor een lieflijk verbinden, en vergat dat verkiezingen een harde strijd zijn, binnen de PVDA koos men op het laatste moment voor een lief 'moedertje' en de SP zette haar KANON Renske Leijten (mijn heldin) niet tot nauwelijks in. Samenwerken binnen de linkse partijen is een probleem maar de vuist op tafel durven ze blijkbaar niet meer. Spring verdorie op de PLATTE KAR en schreeuw van de daken dat een groot deel van de bevolking in armoede leeft, schreeuw over de dakloosheid, machteloosheid en in de afgelopen verkiezingen hoe beroerd het CORONA BELEID was. Haal de zacht G uit GILLEN.... 

Media en Marketing

Politiek is (deels) marketing. Reclame om het maar plat te zeggen, en dan kan ik zeggen dat links het op dit vlak volledig uit handen heeft gegeven. Mijn vriend (Mark Strolenberg/ VVD) deed het geweldig, in heel Drenthe stonden driehoeksborden, hij was veelvuldig in de pers, was te zien bij Editie.nl en Lubach en hij stond op nummer 38 van de lijst; geen lijsttrekker dus. Ter vergelijking: SP, GROENLINKS EN PVDA waren totaal onzichtbaar langs de kant van de weg en in de media in het Noorden. In de debatten was links slapjes, waarbij Jesse Klaver wel extreem onder presteerde met zijn aanpak van verbinding.... In verkiezingen ga je PER DEFINITIE nooit zeggen dat je opponent gelijk heeft voor je jouw punt wil maken!

MEDIA

Met een onevenredig grote aandacht voor bijvoorbeeld Forum voor Democratie en D66,  de toonzetting binnen programma's als OP 1 / Jinek heeft de MEDIA haar taak volkomen laten liggen. Dat is voor een journalist in hart en nieren moeilijk om te zeggen en te verteren, maar het is de trieste realiteit. Dé grote onderwerpen werden ontweken en ik heb zelfs de indruk dat er van te voren bindende afspraken worden gemaakt over de gespreksonderwerpen. Daarmee gooi je je onafhankelijkheid en objectiviteit overboord (en dat is gebeurd). Politiek is geen entertainment en sorry Eva Jinek, de kleine partijen wel en de grote niet fel aanpakken? Schaam je! 

Online werden de meeste campagnes van de partijen héél erg overdreven gericht/getarged waardoor mensen buiten eigen bubbel/doelgroep niets mee hebben gekregen van de boodschap van een ander. Natuurlijk was dat voor Corona ook al een beetje zo, maar juist TIJDENS had het anders gemoeten. Ook hier is LINKS buiten het spel blijven staan. 

Oppositie

Het is (fucking) frustrerend dat ik en vele anderen nu de komende vier jaar worden veroordeeld tot het voeren van oppositie, niet alleen tegen de aanstaande coalitie maar ook tegen onze 'eigen' linkse partijen... Ik wil de volksvertegenwoordigers of regering niet constant een schop onder hun reet geven. Gelukkig heb ik gekozen voor Renske, want zij is bereikbaar voor iedereen; luistert naar iedereen en strijdt voor iedereen... Maar wat zou het toch mooi zijn als de kamerleden, de senatoren in de eerste kamer en kabinetsleden wisten wat hun enige en ware taak is? VOLKSVERTEGENWOORDIGEN (en niet alleen de rijken of eigen stemmers) ... 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Netten's Journaal JAAROVERZICHT

VAN NETTEN'S JOURNAAL - Verdorie Karel

VAN NETTEN'S JOURNAAL - VERDWAASD EN VERBIJSTERD IN HOOGEVEEN.